lördag 19 september 2009

Tjuvparning... :(

Jaha nu har det då alltså även hänt mig... det som bara händer andra!! (uppenbart inte)
Saga och Liam har någon gång under Sagas löp tjuvparat sig för Saga är nu iaf dräktig!!

Anser att jag har haft stenkoll och separerat med burar och galler, haft ena hunden med till vänner och jobb men ändå... har de någonstans lyckats UTAN att min sambo eller jag märkt NÅGOT!!
Mitt kopiösa kontrollbehov har fått sig en rejäl törn... får inse att även jag är mänsklig och kan fela...
Vi vet inte hur långt Saga har gått... men med lite räknande BÖR hon gått 40-45 dagar.

Efter Sagas löp tappade hon formen lite och det var flera utställningar planerade så då bantade jag henne... men hon bara tappade muskler...Motionerade mer och drog ner mer på maten. Stackarn!! Men det enda som skedde var att muskler försvann och Saga började tunna av men kvar fanns en mage som blev allt mer framträdande!! Hmmmmm Tog med henne till jobbet på ondagen den 9/9 och fick min misstanke bekräftad.

SAGA ÄR DRÄKTIG!!
Fosterna var större än 30 dagar (det är då jag brukar u-ljuda)
Tyvärr är det ju inte att föredra att abortspruta en avelstik som är så långt gången. Då riskerna för komplikationer är större.

Nu har vi röntgat Saga... 7 st valpar bor det i Sagas mage som börjar bli gigantisk!!

Tack och lov att båda har bra hälsostatus!!

Saga HD: B, AD: ua, Ögon: ua, L2/HC: Clear
Liam HD: A, AD: ua, Ögon: ua, L2/HC: Clear


Little Frogs Footsteps Merlot "Liam"


Little Frogs Melini Sangiovese "Saga"


De är ju ganska mycket släkt... 12,5% inavel blir det... INTE riktigt vad mina planerade parningar brukar hålla för procent!! Liam är ju Sagas morbror...

Tack alla ni som har stötta mig i min förvirring och förtvivlan!

4 kommentarer:

Martina, Strålande Staffar sa...

Lider med dig Eva!
Vi vet hur noggran du är och hur NOGGRAN du är ang inavelsgraden.
Men nu har det hänt!
Tur i oturen att det är 2 fina friska hundar som fått till det!
Hoppas allt går bra nu och TA INGEN SKIT! :-)

Anonym sa...

Ingen fara Eva det finns de som para medvetet men högra inavelsegrad. Vi vet hur noggrann du är. Det är två fina friska hundar och det kommer bli jättfina valpar.
Önskar dig Lycka Till !!! med de nya grodorna :-))

Anki L sa...

Det kan bli en kanonkull! Vet toppenhundar som tillkommit av misstag. Finns många som heter Surprice och Not Expected! :-)

Anonym sa...

haha ojojoj.. hon är ju en riktig bamsing om magen.. tror det blir härliga valpar..